GJENNOMFØRING AV ORDINÆRT ÅRSMØTE 2020

Vi oppfordrer alle som kan å avgi sine stemmer på internett. Dersom du mot formodning ikke kan avgi dine stemmer på internett, kan du fylle ut vedlagte avstemmingsskjema.

For å avgi din stemme på internett, klikker du på lenke til avstemmingsskjema som er oppgitt i e-posten med innkalling til ordinært årsmøte.

Det åpnes for avstemming den 19. mai 2020 kl. 12:00 og avstemmingen vil være åpen frem til 27. mai 2020 kl. 12:00.

Det skal kun sendes inn ett skjema per seksjon. Der noen representerer flere seksjoner, hensyntar vi dette i opptellingen av stemmer.

Det er anledning til å stemme blankt, derfor er navn det eneste obligatoriske feltet.

Ved opptelling av stemmer anses blanke stemmer som ikke avgitt. Står stemmene likt, avgjøres saken ved loddtrekning, jfr. eierseksjonsloven § 52.

Valg av personer til styret vil også skje ved hjelp av det samme skjemaet. Det er kun de kandidatene som er spilt inn til styret eller valgkomiteen som kan velges. Man stemmer for den/de man ønsker valgt, og ikke for eller mot enkeltpersoner. Dersom det foreligger samlet innstilling, stemmes det over denne under ett.

For de som vil avgi sin stemme på papir, må utfylt stemmeseddel leveres til styreleder innen fredag 27. mai 2020.

Alle stemmer / stemmesedler vil bli talt opp av møteleder og protokollvitne, og protokoll sendes ut til alle seksjonseiere i etterkant.

Med vennlig hilsen
Enqvist Eiendomsdrift AS

INNKALLING TIL ORDINÆRT ÅRSMØTE I BOLIGSAMEIET SKARET

For å redusere risiko for ytterligere smitte av koronavirus, har styret besluttet at årets årsmøte skal avholdes uten fysisk møte, i medhold av midlertidig forskrift FOR-2020-04-08-734.

Se vedlagte stemmeseddel for nærmere informasjon om hvordan avstemming skal foregå.

Alle stemmer må være avgitt innen tirsdag 27. mai 2020 kl. 12:00.

NB! Det ordinære årsmøtet omhandler kun behandling av lovpålagte saker. Styret planlegger
avholdelse av ekstraordinært årsmøte med fysisk oppmøte til høsten med behandling av andre saker.

Konstituering

  • Registrering av møtedeltakere
  • Godkjenning av innkalling
  • Valg av møteleder og møtereferent
  • Valg av 1 seksjonseier til å underskrive protokollen sammen med møteleder

Følgende saker skal behandles

  1. Styrets årsrapport for 2019
  2. Årsregnskap og revisjonsberetning for 2019
  3. Fastsettelse av styrets honorar for 2019
  4. Budsjett 2020
  5. Valg
StyrelederBalén Jawad Yousefikke på valg
StyremedlemSoroosh Maghsoudiikke på valg
StyremedlemBeate Simonsenikke på valg
StyremedlemThor Georg Sælidpå valg for 2 år
StyremedlemBerit Kaarbøpå valg for 2 år
VaramedlemBjørn Nordmoikke på valg
VaramedlemIngrid Olsvik Fjukstadikke på valg

Oslo, 19.05.20
for styret i Boligsameiet Skaret
ENQVIST EIENDOMSDRIFT AS

STYRETS ÅRSRAPPORT FOR 2018

1. STYRET

Styret har i perioden bestått av:

StyrelederBalén Jawad Yousefikke på valg
StyremedlemSoroosh Maghsoudiikke på valg
StyremedlemBeate Simonsenikke på valg
StyremedlemThor Georg Sælidpå valg for 2 år
StyremedlemBerit Kaarbøpå valg for 2 år
VaramedlemBjørn Nordmoikke på valg
VaramedlemIngrid Olsvik Fjukstadikke på valg

2. GENERELT OM SAMEIET

Forretningsførsel og revisjon
Forretningsførselen er i samsvar med kontrakt utført av Enqvist Eiendomsdrift AS. Vår kontaktperson hos forretningsfører er Marius Rise. Sameiets revisor er BDO AS.

Eiendommen
Boligsameiet Skaret er et registrert boligsameie i Oppegård Kommune. Ifølge innsendt oppdelingsbegjæring består sameiet av 61 boligseksjoner. Sameiet er organisert etter de bestemmelser som følger av eierseksjonsloven og har til formål å drive eiendommen i samråd med, og til beste for seksjonseierne. Selskapet eier tomten gnr. 40, bnr. 1038 i Oppegård Kommune og har organisasjonsnummer 923 172 874.

Forsikring
Bygningsmassen er fullverdiforsikret i Gjensidige Forsikring med forsikringsnummer 88469272. Den enkelte seksjonseier må ha egen innboforsikring som dekker innbo og løsøre. Hvis selskapets forsikring skal benyttes, må seksjonseier straks melde skaden til Gjensidige på tlf. 03100 og til styret.

HMS
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheten (Internkontrollforskriften) ble fastsatt ved Kgl.res. 6 desember 1996 med virkning fra 1 januar 1997.

Boligselskap er definert som virksomhet og skal derfor ha internkontrollvirksomhet. Dette omfatter blant annet kontrollsystem og oppfølging av brannvern, byggherreforskrifter ved byggeanleggsarbeid, lekeplasser og med elektrisk anlegg og elektrisk utstyr hvor fordeling av ansvaret er gitt slik tolkning.

Boligselskapet er ansvarlig for at det elektriske anlegget og utstyret i fellesarealet til enhver tid er i orden. I forhold til anlegg og utstyr i den enkelte boenhet er det styrets plikt å gjøre eier, og/eller bruker av den enkelte leilighet oppmerksom på det ansvar som de har for å holde elektrisk utstyr i orden etter gjeldende lov og forskrift.

Brannsikringsutstyr
I henhold til forskriftene skal det være installert røykvarsler og brannslokkingsapparat eller brannslange i alle leilighetene. Eier/beboer har ansvaret for at utstyret er til stede og fungerer. Dersom utstyret er defekt, må eier sørge for at det byttes omgående.

Ligningsoppgave for 2019
Oppgave over pliktig andel av sameiets inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld i henhold til den enkelte sameierbrøk, ble sendt samtlige seksjonseiere i februar 2020. I Skattemeldingen for 2019, må hver enkelt påse at ligningsverdi av bolig er korrekt
registrert.

3. EIERSKIFTER

Det har vært 8 eierskifter i 2019.

4. STYRETS ARBEID

Styret ble valgt på informasjonsmøtet med konstituering den 21. mai 2019. Styret hadde oppstartsmøte hos Enqvist Eiendomsdrift AS den 13. juni i Oslo. Samme dag ble sameiets hjemmeside opprettet: kolbotnskaret.no.

Oversikt over styremøter i 2019

  • Den 4. juli hadde styret sitt første styremøte, på Gamle Tårnhuset. På møtet ble det blant annet diskutert markiser, status befaring av fellesarealer, Elbil-lader, HMS og FDV, innflytting og overtagelser, vaktmester- og vedlikeholdsordning, kontaktplattform mellom styret og beboerne, samt SOLON- og SOLID-saker.
  • Den 22. august ble styremøtet holdt på Villa Breskeskjær (VB.), Kolbotn Hage. Agenda for møtet var Brønnøysundregisteret, regnskap, årsmøte, vaktmestertjeneste, status ekstra nøkler, overtakelse av fellesarealet og endring av forhager, infotavler, solskjerming og pergola.
  • Den 16. september ble det holdt et særmøte om markiser og solskjerming på VB.
  • Den 8. oktober ble det holdt et særmøte for valg av solskjerming på VB.
  • Den 4. november ble styremøtet holdt på VB. Her ble det diskutert markiser, Solon- og Solid-saker, vaktmestertjeneste, fellesarealet og endring av forhager, HMS, internett, brann, styrehonorar, julearrangement og skilt.
  • Den 2. desember hadde styret årets siste møte på VB. Det ble bl.a. diskutert status på bestilling av markiser, fellesarealer, serviceavtaler, brannalarm, kodelås, bilparkering og oppretting av egen Facebook-gruppe for sameiet.

Styrets møter med nabo-sameiene
Styret har hatt møter med naboene Kolbotn Hage og Kolbotn Park for å utveksle erfaringer og enes om samarbeidet om vår felles vei. Disse møtene har vært nyttige for oss. Vi leier lokaler av Kolbotn Hage for våre møter og utveksler stadig erfaringer via epost med deres styre.

  • Den 26. juni hadde vi møte med Erik Enger, styreleder i Kolbotn Hage. På dette møtet diskuterte vi trafikk i innflyttingsperioden, brannalarm, varmtvann-kostnader, elbil-lader og markiser.
  • Den 23. august hadde vi møte med Per Ingvoldstad, styreleder i Kolbotn Park. På dette møtet diskuterte vi trafikk gjennom deres fellesarealer, eieforhold av vår felles kjørevei, samt drift og vedlikehold.

Solskjermingssaken
Styret innkalte til ekstraordinært årsmøte i Kolben kulturhus den 18. november. Her presenterte valgte leverandør, Solskjermingsgruppen, ulike pergola- og markisetyper og estimerte kostnader. Styret hadde i forkant valgt to pergola- og markisedukfarger og årsmøtet stemte anonymt på fargevalg. Avstemningen ga et 50/50 resultat, mellom beigt og grått, og fargevalget ble avgjort ved trekning. Det endelige valget falt på grått. Solskjermingsgruppen har hittil mottatt ca. 20 bestillinger på markise og pergola.

Beboerreglement for Boligsameiet Skaret
Et beboerreglement ble utarbeidet for Boligsameiet Skaret med inspirasjon fra Kolbotn Hage, og lagt ut på hjemmesiden i oktober. Reglene er midlertidige og vil tre i kraft etter at de er behandlet på ekstraordinært årsmøte til høsten.

Gjesteparkeringsplassene
Styret diskuterte mulige ordninger på flere styremøter. En midlertidig ordning med reservering via et excel-ark ble introdusert på nettsidene før jul. Styret fikk trykket opp gjesteparkeringsbevis til å legge i bilens frontrute. Styret ordnet at gjesteparkeringsplassene ble merket med en stor hvitmalt G på asfalten slik at det er tydelig hvilke tre plasser som er til gjester. Styret arbeider med å søke et bedre elektronisk bookingsystem.

Enhetlige skilter på postkasser, dør og ringeklokker
Styret tok ansvar for enhetlig merking av postkasser, dør og ringeklokker med bestilling til en felles skiltleverandør.

Matavfallsposer
Styret har påtatt seg ansvaret med å bestille grønne søppelposer. Disse plasseres ved kjellerinngangene til garasjen og fylles på etter behov.

Facebook-gruppe
Styret opprettet en privat gruppe for beboere i Boligsameiet Skaret den 3. januar 2020; den heter Kolbotn Skaret. Siden er først og fremst ment for avtale om lån av parkeringsplasser beboerne imellom, samt til publisering av hyggelige arrangementer i Skaret.

Sosialt
Første søndag i advent inviterte styret til en hyggelig liten samling med pepperkaker og gløgg og et hyggelig juletre i foajeen i oppgang B.

Brannkurs
Styret innkalte til brannkurs to kvelder på høsten og vil ta initiativ til et par runder til på vårparten.

Service- og vedlikeholdsavtaler
Styret har inngått service- og vedlikeholdsavtaler for alle tekniske anlegg som anbefalt av utbygger og underleverandører, samt en egen avtale med Altmann AS på vaktmesteroppgaver og renhold. Styret har vurdert det dithen at det er viktig at det er de ulike underleverandørene vi tegner avtale med for å få en kontinuitet i garanti og ansvarsforhold. Avtalene inkluderer årlig service og vedlikehold, samt mulighet for avrop ved akutt behov.

Følgende avtaler er tegnet:

FirmaFag
Vestby Elektroservice ASElektro
Vestby Elektroservice ASBrann/Nødlys
Industriporter ASPort
KoneHeis
Lexow Låsservice ASLåser
Lexow Låsservice ASRøykluke
Altmann ASVaktmester og renhold
VITO ASSprinkler/Glykol/VVS
Askim & MysenVVS

Garasjeanlegg, EL-bil ladestasjoner
Styret har inngått avtale med borettslad.no i samarbeid med Arvato Financial Solutions for fakturering av kostnader til EL-bil lading. Tjenesten koster ingenting for sameiet, men et administrasjonsgebyr blir lagt på hver faktura til bruker, 29,- inkl. mva. Vi setter selv ønsket ladepris/KW-pris i portalen og det beregnes ikke prosenter av omsetningen i anlegget til leverandør.

5. ÅRSREGNSKAP OG REVISJONSBERETNING 2018 KOMMENTARER TIL REGNSKAPET

Resultatregnskapet for 2019 viser et overskudd på kr 211.665 mot et budsjettert overskudd på kr 482.825.

Budsjettet er satt opp til det konstituerende møtet og viser et helt, tenkt driftsår i sameiet for å sette et fornuftig nivå på sameiets felleskostnader. I det budsjetterte overskuddet er det også medregnet et likviditetstilskudd pålydende kr 382.425 som ikke er fakturert i regnskapsåret. Sett bort fra likviditetstilskuddet er det budsjetterte overskuddet pålydende kr 100.400. Ellers vises til spesifikasjon i regnskapet og noter.

Styret foreslår at årets resultat stort kr 211.665 overføres til annen egenkapital.

Etter styrets oppfatning gir regnskap og årsrapport en rettvisende oversikt over utviklingen og resultatet av sameiets virksomhet og stilling i 2019. Styret er heller ikke

kjent med at det er inntrådt forhold etter årsskiftet som ikke er hensyntatt i årsoppgjøret, og som er viktig for å bedømme sameiets resultat og stilling.

Restanse andel felleskostnader
Ved årsskiftet var det kr 2.149 restanser på andel felleskostnader. Forskuddsbetalt andel felleskostnader var på kr 60.594. Purring blir foretatt ca. den 20 hver måned og styret har til enhver tid tilgang til oversikt restanser i styreportalen.

6. FASTSETTELSE AV STYRETS HONORAR FOR 2019

Styrets honorar for 2019 er budsjettert til 80.000.- + aga (halvt år).

Det er budsjettert kr 150.000, – + aga (helt år) til styrehonorar for 2020.

Styrehonoraret kostnadsføres det årets det utbetales. Fordeling skjer internt i styret.

7. BUDSJETT 2020

Styret har utarbeidet budsjett for sameiet for 2020 som vedlegges innkallingen. Budsjettet forutsetter ingen økning i andel felleskostnader i 2020. Kabel-TV faktureres i henhold til faktisk kostnad.

For nærmere detaljer viser vi til spesifikasjoner i regnskap og noter.

Kolbotn, 19.05.2020
Styret for Boligsameiet Skaret